TANÍTVÁNYKÉPZÉS
TANÍTVÁNYKÉPZÉS
Istenünknek a tanítványképzésre, a keresztelkedésre és a tanításra utaló parancsát, a /Mát.28/19,20/ versei tartalmazzák. Ennek magyarázatához segítségül szolgál a /Már.16/15,16/ idézet.
E téma tárgyalása előtt azonban szükségesnek tartom bemutatni az első század ide vonatkozó eseményeit.
Keresztelő Jánosnak is voltak már tanítványai /Mát.11/2/ Luk.7/18/ akiket a Mózesi Törvényre taníthatott. A pusztában, Illés lelkével és erejével / /Luk.1/15-17/ prédikálta a megtérés szükségességét. Bejelentette, hogy eljött már a mennyei birodalom Képviselője. /Mát.3/2/ Akik hittek az Isten üzenetében, és megvallották a bűneiket, azokat állva megkeresztelte a Jordán vizében . A megkeresztelkedettek már Isten tanítványai lettek. Eljött Jézus is hozzá és Őt is hasonló módon keresztelte meg. /Mát.3/13-17/ Tudta és mondta, hogy Aki utána fog jönni, az már Szent Lélekkel fog keresztelni.
Jézus, csak az izraelitákhoz jött. /Mát.15/24, 18/11/ Luk. 19/10/ A tanítványainak is csak az izraelitáknak volt szabad prédikálni . /Mát.10/5,6/ Kettesével küldte ki őket maga előtt azokba a városokba, ahova Ő is menni készült . /Luk.10/1/
Jézus is a megtérést és a mennyek országa törvényeinek az eljövetelét hirdette. / /Mát.4/14/ Prédikált a zsinagógákban és a szabad ég alatt,/Mát.3/13-17/ az Isten evangéliumáról. Mát.4/23,5/1/ Itt hangzott el a hegyi beszéd is. / Mát.5/1-16/
A tanítványait, az eleve elrendelés szerint gyűjtötte össze és ők minden ellenállás nélkül követték Őt. /Mát. 4/18-22/ A tanítványai Jézus prédikálásából és azok magyarázataiból tanultak. Mát.13/36/
A kiküldött tanítványokat, szellemi munkásoknak nevezte Jézus, akik méltók voltak a táplálékra. /Mát.10/10/1Tim.5/18/ Tehát a prédikáló munka, adásvétel tárgyát képezte. A szellemi dolgokért, anyagi ellenszolgáltatás járt. Ezt a vendégszeretetre épített ellátást Jézus, az utolsó napokban megszüntette. / Luk.22/35,36/
Ezek a tanítványok nem jártak házról házra és nem kilincseltek, hanem megkeresték a település méltó családját és ott étkeztek, aludtak és az össze gyűlt izraelitáknak prédikáltak. /Mát.10/11/
A Szent Lélek kiárasztását azonban, a Fiú Isten csak a Mennybemenetele után teljesítette, a kiválasztott tanítványaira. . /Csel.1/9-11, 13, 2/1-4/ - Több tanítvány rendelkezett azzal az isteni hatalommal , hogy a Szent Lelket kézrátétellel továbbadhatta, a megkeresztelkedett méltó tanítványoknak. /Csel.6/6,8/17,19/6,7,9/12,17,13/9/ 1Tim.4/14, 5/22/ 2Tim.1/6/ Zsid.6/2/ Ezek a tanítványok ördögöket űztek ki az emberekből és idegen nyelveken szóltak.
Akik rendelkeztek a Szent Lélekkel, azok mindent tudtak, /1Ján.2/20/ mivel tanítók nélkül lettek az Isten bölcsességének és értelmének a birtokosai. /1Ján.2/20,27/ Az első századi tanítványokból tehát, a Szent Lélek beszélt. /át. 10/19,20/ Már.13/11/ Luk.12/11,12/ 1Kor.2/4/
Isten Szent Lelkének a rendelése szerint , ki lettek jelölve az apostolok, a próféták, a tanítók, a csodatévő erővel rendelkezők, a gyógyítók, a gondoskodók, a kormányzók, a nyelveken beszélők és az írásmagyarázók. /1Kor.12/28/
Istenünk, a kiválasztott népét, a büntetések alkalmával szétszélesztette a világ összes országaiba.
/2/
Népének ezeket a tagjait, Istenünk prozelitáknak nevezte el. /Csel.2/10/ A hithű prozeliták, bárhol is éltek, évente egyszer eljöttek Jeruzsálembe. /Csel.2/5/ Így történt meg az, hogy ők tapasztalták meg először a Szent Lélek kiárasztás eredményét. Saját nyelvükön hallották szólni a felső szobából kijövő tanítványokat. /Csel.1/13/
A csodákkal teljes első században, i.sz.33-tól megkezdődött a tanítványok üldözése. /Csel.4/1,3,5/26,27,8/1/ - Istvánt, a zsidók halálra kövezték. /Csel.7/59,60/ - Majd Saulus , /Pál/ üldözni kezdi az Úr tanítványait. /Csel.9/1,2/ - Heródes király, megöleti János testvérét Jakabot. /Csel.12/1,2/ - Pál /Saulus/ megtér, és most már őt üldözik a zsidók. /Csel.9/18,23/ - A rónai katonák kimentik Pált a jeruzsálemi zsidók kezéből,/Csel.21/27/ fogoly lett és elvitték Rómába. /Csel.27/1/- Pál kiszabadul a fogságból és tovább folytatja a prédikáló munkát. /Csel.228/30,31/
A prozeliták miatt, akik valójában pogányok is , megkezdődik a világra szóló prédikáló munka. /Csel.13/1,13, 14/1, 15/36, 16/1,13, 17/1,10,18/1,23, 19/1, 20/1,21/1,2/ Ez a prédikáló munka , a 70 évhét felosztása szerint , /Dán.9/24-27/ i.sz. 33-tól 73 évig, vagyis negyven éven át tartott.
Az utolsó apostol János, aki i.sz.98-ban írja meg az utolsó könyveit. A további sorsáról nem tudunk semmit. – Hasonlóan szólhatunk a Fiú Isten angyalai által létrehozott gyülekezetekről is. /Jel.2/1,8,12,18, 3/1,7,14/
A világi és a vallási történelemről, i.sz.100- l869-ig csak annyit érdemes szólni, hogy a gyülekezetek az üldözés következtében folyamatosan felszámolásra kerültek. Létre jöttek a keresztényi egyházak és számtalan vallási csoportosulások. A megjelölt időszakon belül , háborúk, vérengzések , és pusztítások történtek a vallási vezetők irányításával. Végül megindultak a reformációs törekvések.
Ezt követően számot kívánok adni egy szervezetről, amely magát az Isten népének tartotta magát.
A bibliai kutatások eredményeként, - ami Angliában kezdődött el - egy amerikai izraelita nagy gyáros, C.T. RUSSEL , saját vagyonából létrehozott 1870-ben egy intézményt. – Ennek az intézménynek igen fontos állomásai voltak, az 1879, 1931 és 1938-as évek. Megkezdték egy vallási folyóirat szerkesztését, felvették a Jehova nevét, eltörölték a demokratikus jogokat és létrehozták a teokratikus hatalmat. /Mát.18/17/ 2Kor.2/6/ - /Mát.24/45-47/
Igen sok könyvet, folyóiratot, füzetet és traktátust készítettek és terjesztettek a világ számottevő nyelvén. – Hatalmukat az egész világra építették ki. – Iskolát hoztak létre, a más országokból jelentkező , misszionáriusok oktatására, hogy a tanítás egységes legyen az egész világon. – A gyülekezeteknek , az egész világon egységes programot írtak elő az előadásokra, a könyvek és folyóiratok tanulmányozására. – Kongresszusokat tartanak országonként és területenként az irányításuk alatt. - A szervezeti és működési szabályzatuk is központilag van előírva. – Központi szervezéssel és irányítással történik a házról-házra való prédikáló munka. - A személyenként végzett irodalmi anyagok terjesztéséről és a havonta előírt prédikáló munka óraszámának a teljesítéséről , írásban kell beszámolni,
A történelmi áttekintés után, rátérek a címre utaló kötelezettségek értékelésére.
Először is, az a parancs, hogy menjetek el és tegyetek tanítványokká minden népeket, csak az akkori zsidókra volt érvényes. Ugyanis, a szétszélesztett izraeliták, minden országban jelen voltak a pogányok között. Az üdvösségük megszerzéséért mindent meg kellett tenni.
/3/
Ha azonban a jelenlegi országok népességének az összetételét tesszük vizsgálat tárgyává, akkor megállapíthatjuk , hogy minden ország több nemzetiségű állampolgárokból áll. Így az Isten parancsának a teljesítése, minden országban élő és tevékenykedő tanítványok felelőssége. Ez a felelősség pedig azzal kell hogy kezdődjön, hogy tanítókat képezzenek, vagy képeztessenek ki a saját országuk számára.
A tanulásra és a tanításra, sok módszer, és lehetőség áll rendelkezésre az emberiség kisebb és nagyobb csoportjai számára. Istenünk úgy látta jónak, hogy a zsinagógákhoz hasonlóan az új népének is, ez a gyülekezeti forma a legjobb szervezeti egység. Ez a szervezet alkalmas egy kis közösség vezetésére, irányítására és a tagok közötti viták lerendezésére. A vallási szervezetnek azonban ,elsősorban az Isten imádatát kell hogy szolgája.
Istenünk tehát úgy rendelkezett, hogy csak gyülekezetet lehet létrehozni, amely a legmagasabb fórum a közösség számára. /Mát.18/17/ és abban , a tagok többségének az akarata kell hogy érvényesüljön minden kérdésben. /2Kor.2/6/
Ezt az isteni elrendezést, a tagok demokratikus jogait, törvénytelenül eltörölték és helyette létrehoztak különféle hatalmasságok hivatalait. – Két törvénysértést is követtek el a szervezet létrehozásával és elnevezésével. Az új világra érvényes gondnoki feladatok ellátási lehetőségét /Mát.14/45-47/ 1938-ban elrabolták és azóta bitorolják. A szervezet nevének a meghatározásánál viszont , a hibás bibliai fordítást , az „ egyház” szót lovagolták meg, ami egy házat, egy embernek a testét jelenti.
Ugye tudják, hogy ez a gondnoki feladat ellátási lehetősége, két feltételtől függ. A Fiú Isten másodszori eljövetelétől és a földi birodalom létrehozásától. /Mát.24/27-30/ Dán.2/44/ Ezek a feltételek azonban még ma is 54 évet váratnak magukra, vagyis arra 2066-ig várni kell.
Törvény sértenek azzal is, hogy nem veszik igénybe az Isten szükségesnek ítélt tanácsosok tanácsait. / Pél.11/14,15/22,20/18,24/6/ Ugye, így sokkal könnyebb a hamis hittételeket, az egész világon lévő tanítványokkal elfogadtatni, hiszen senki sem mer, a kiközösítés fenyegetettsége miatt , a hatalommal szembe helyezkedni.
Istenünk, a büntetései között az ilyen szolgákra is gondolt /Mát.25/ 50,51/ a kettéhasításon túl. Ugyanis, aki az Isten egyetlen törvénye ellen vét, az az összes megrontásában bűnösnek van minősítve. /Jak.2/10/
Az Isten szolgálatának a teljesítése és megítélése , az egyén cselekedetei alapján történik. Ezért mondja Istenünk, hogy mindenki úgy végezze a szolgálatát, ahogyan ahhoz az Isten erőt ad. / 1Pét. 4/11/ Továbbá, alkalmas és alkalmatlan időben is végezhető. / 2Tim.4/2/
Nincsenek tekintettel, az Isten azon parancsára sem, amely fenyegetettséggel van megterhelve. Mindenkinek dolgoznia kell, hogy magáról és a családjáról gondoskodás történjen. Bizony ebben az esetben is , bűnt követnek el. Ugyanis Istenünk első helyre helyezi az ellátáshoz szükséges javak megszerzését és a házadat csak azután építheted . /Pél.24/27/ Pré. 12/15,16/
Sárba tapossák Istennek azt a törvényét is, amely a munkások bérének a járandóságáról rendelkezik. /Mát.10/10/ Pedig két figyelmeztetés is él a Bibliában, a /Mal.3/5/ és a /Jak.5/4/ versekben.
Továbbá, Istenünk, példaként elénk adta Pál apostol esetét is, amely szerint, a megélhetéséhez
/4/
bért szedett a gyülekezetektől. /1Kor.9/7-14/ Isten rendelkezése azt is kimondja, hogy aki az evangéliumot hirdeti, az abból is éljen meg./1Kor.9/14/
Az elmondottakra való tekintettel, kijelenthető, hogy igen sok hittételt nem értelmeznek jól és ennek eredményeként helytelenül is alkalmazzák. – Tanításukban a keresztfát – amit Simon cipelt Jézus után - /Már.15/21/ oszloppá nyilvánították. A keresztényi szót azonban nem változtatták át oszloposoknak.
A szervezet megkülönböztetésére, még a keresztelkedést is nagy fürdőkádban végzik, holott, Keresztelő János és Jézus a Jordán vizében állva öntötte a vizet a zsidók fejére , a bűnük megbocsájtásaként. Fülöp és a főkomornyik esete, még szemléltetőbb, hiszen az út mellett talált víz is alkalmas volt a megkeresztelkedéshez. / Csel.8/36-38/
A szellemi táplálék, az Újszövetség evangéliuma, a Fiú Istené. / 2Kor.4/4/Gal.6/2/ 1Pét.4/17/ Mózes is a Fiú Istenről írt, /Ján.5/46/ így az Ószövetség kijelentései is az Uré, az Izráel Istené, a Fiú Istené. Bizonyítékként szolgál még, a /Jel.1/1/ verse is, amely szerint ezek a kijelentések az Enyémek és azokat az Atyától kaptam.
Aki prédikál, annak az Isten igéjét , tisztán és azt az Istenből kell hogy szólja. /2Kor.2/17,4/2/ 1Pét.4/11/ - Az ismerettel rendelkező gazda, ót és újat hoz elő a kamrájából, az emlékezetéből, /Mát.13/52/ de nincsenek figyelemmel arra, hogy az Ószövetségben leírtak többsége a számunkra, már csak tanulság. / 1Kor. 10/11/ Róm.15/4/ - Arra sincsenek tekintettel, hogy minden tanítványnak a szent papoknak /1Pét.2/5/ el kell jutnia, a pontos és a teljes ismeretre, /Efé.4/13/ hogy tisztában legyenek az Isten akaratával.
Ugyanis, aki tisztában van az Isten akaratával és mégsem azt cselekszi, nagyon meg lesz bűntetve. /Luk.12/47/ Aki viszont nem tudja az Isten akaratát , de nem is igyekszik azt megismerni, az ezért lesz megbüntetve. /Luk.12/48/ - Figyelmen kívül hagyják az Istennek azon intelmét is, ami az Isten Szavának a sérthetetlenségére utal. Ne tegyél hozzá semmit, és el se vegyél belőle semmit. /5M.4/2,12/32/ Pél.30/6/ Pré.3/14/ Gal.3/15/ Jel.22/18,19/
Nem félnek az Istentől, hiszen a hittételeik írott anyagának a többsége hamis tanításnak számít és kiigazításra szorul. – A /Mát.28/20/ verse a tanítási kötelezettséget írja elő, amit csak a Fiú Isten parancsaira lehet alapítani. – Sajnos ilyen tanítási anyag nem létezik. Minden egyes kiadvány, egy-egy írott vádirat a szervezet vezetői ellen. – A sok eset közül, csak az emberi lélek testestül való megöletését hívom bizonyítékként , amit az /Ezé.18/4/ verssel támasztanak alá, az /Ezé.18/20/ vers magyarázata nélkül , ami a lelket az apákkal és a fiakkal azonosít.
Isten ígéretét viszont, ami az állandó jelenlétére, illetve a tanítványokkal való tartózkodására utal, úgy kel értelmezni, hogy a pogányok közül vett népébe /Csel.15/14,17/ a megkeresztelkedés után költözik be a Szent Lélek. – Ez a Szent Lélek,azonban csak addig van a megkeresztelkedett tanítványokban, amíg el nem követnek valamilyen halálos bűnt. /1Ján. 5/16,17/Azt viszont tudni kell mindenkinek, hogy amióta az emberek tanítják az embertársaikat, azóta a Szent Lélek csak ösztönzi az igazakat, hogy a lélek gyümölcsinek a megtermésével , /Gal.5/22,23/ Istennek tetsző életet éljenek.
Istenünk elrendelte, hogy a gyülekezetben előadást tartók, egymás beszédét ítéljék meg. A tagok
/5/
viszont arra lettek kötelezve, hogy minden tanítást ellenőrizzenek le. /1Kor.14/29-32/ /Csel.17/11/
Szólni kell még arról, hogy hol és hogyan kell teljesíteni a prédikáló munkát. A hogyanra egyszerű a válasz, mivel Istenünk irgalmasságot rendelt el. /Mát.9/13,12/7/ A megváltozott körülmények miatt viszont, csak a gyülekezetekben, a közterületeken és a nyilvános előadótermekben szabad tanúskodni. /Csel.9/20,13/5,14,14/1, 16/19,17/17, 18/4,26,19/8/
Tilos,a házak csengőit nyomni és a kilincseit rázni, mivel ezt a módot Istenünk megtiltotta. /Luk.10/7/ Azért tiltotta meg Istenünk a házról-házra járást, mivel meg akarja óvni a saját evangéliumát és a népét, a durva és trágár elutasítástól és az esetleges bántalmazástól. – Sajnos az isteni parancs ellenére , a szervezet vezetői, a prédikáló munkát , a házról-házra való járás kötelezettség teljesítésére építette fel .
A megállapítások alapján ki kell jelenteni, hogy ebben a szervezetben semmi sem az Isten előírásai szerint működik. Ennek megszüntetésére csak az adna lehetőséget, ha a teokratikus hatalmat /Mát.24/45-47 /ismét a demokratikus jogok gyakorlása váltaná fel. /Mát.18/17/ 2Kor.2/6/
Addig is , vak vezeti a világtalant és mind a kettő a verembe esik. /Mát.15/14/
Nyíregyháza, 2012./12/22.
Mohácsi László
bibliakutató és bibliai tanácsadó